50M ZNAK - Nadechnout se
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tento album nemal byť v žiadnom prípade takýto dobrý. Možno práve ten šialený kontrast medzi pôvodnými očakávaniami a výsledkom je to, čo z neho robí jeden z najúspešnejších metalových príbehov tohto roka. Mimochodom, očakávania? Robb Flynn sa krok za krokom, každým vyhlásením, veľkohubou hláškou či konkrétnymi činmi postaral o to, že som s MACHINE HEAD nemal absolútne žiadne očakávania. Čisto subjektívne to vyvrcholilo tým, keď v jednom z rozhovorov vyhlásil, že hudba ako taká ho vôbec nezaujíma a radšej pozerá seriály. Úprimnosť, poviete si. V prípade človeka, ktorého hudba živí a je stredobodom všetkého, čo kedy robil, robí a bude robiť, skôr povýšenectvo, krátkozrakosť a vlastne číra hlúposť. Prečo by som sa mal ako fanúšik zaujímať o tvoju hudbu, keď ty sám radšej čumíš na Game Of Thrones?
Ešte šťastie, že to sledovanie seriálov bolo aspoň na niečo dobré. Prispelo napríklad k hlavnej dejovej línii novinky „Of Kingdom And Crown“ a keď je pravda, že jednotlivé texty z Roberta doslova vyleteli, keď si dal konkrétny, veľmi krátky, časový limit na ich napísanie, potvrdzuje to mnohé o jeho nespornom talente. S hudbou to celé dopadlo veľmi podobne. MACHINE HEAD zažívajú v roku 2022 jeden z vrcholov svojej bohatej kariéry.
Po všetkých tých turbulenciách v zostave je až nepredstaviteľné, že to napokon vypálilo takto dobre. Každý je síce nahraditeľný, ale obsadiť pozície po takých stabilných menách a skúsených, dlhoročných machroch ako Phil Demmel a Dave McClain, to bola headhunterská výzva z kategórie nerealizovateľných. Zvlášť po tom, čo sa nepodarilo rozvinúť celkom logickú líniu spolupráce so starými psami Chrisom Kontosom a Loganom Maderom po spoločnom turné k debutovému albumu „Burn My Eyes“. Po všetkých tých nejasnostiach, náznakoch a zmenách plánov zrazu spoza ťažkých búrkových mračien vykročil Vogg z DECAPITATED a celé to dostalo razom iné grády.
Práve jeho gitarová hra je spolu s bubeníckou ekvilibristikou, ktorú predvádza talentovaný Navene Koperweis, skutočnou ozdobou albumovej novinky. „Of Kingdom And Crown“ vychádza z totálneho rešpektovania koreňov MACHINE HEAD a odkazu prvých dvoch kľúčových albumov. Zároveň je dielom moderného metalu a súčasného zvuku a aktuálnych inštrumentálnych zručností všetkých zúčastnených. Preložené do reči fanúšikov kapely, máme tu v podstate prekrásneho bastarda čerpajúceho z toho najlepšieho z čias „The Blackening“ a príťažlivej progresivity „Through The Ashes Of Empires“. Bez toho, aby sa tu aranžmány rozlievali v prílišnej košatosti a symfonických úletoch typických najmä pre album „Bloodstone & Diamonds“, prípadne čudných pesničkových experimentoch, keď MACHINE HEAD zrazu zneli ako DROPKICK MURPHYS (áno, „Catharsis“, na teba sa pozerám, ty obluda diskografie).
Tento album som od jeho vydania v lete počul nespočetnekrát pri najrôznejších príležitostiach. Nespomínam si na jediný moment, v ktorom by som si povedal, že ma nebaví. Táto nahrávka má proste všetko, čo má človek na MACHINE HEAD rád. Je to tam. Všetky tie masívne riffy, pískajúce tenké struny, značkové „kontosovské“ dvojkopáky v tých správnych momentoch, precízna práca s činelmi, nezameniteľný hlasový prejav na pomedzí kriku, revu, hnevu a melódie... a hlavne parádne pesničky. Každá jedna sa tu podarila. Takto to naozaj nemalo byť. Tento album naozaj nemal byť až takýto dobrý. O to väčšie je to v konečnom dôsledku prekvapenie a zaslúženejší výskyt na najvyšších miestach výročných rebríčkov. Robb Flynn je síce hovädo, ale zároveň profík, akých je v našej obľúbenej hudbe ako šafránu. Jeden z posledných mohykánov.
Máme tu v podstate prekrásneho bastarda čerpajúceho z toho najlepšieho z čias The Blackening a príťažlivej progresivity Through The Ashes Of Empires.
9 / 10
Robb Flynn
- spev, sólové gitary
Jared MacEachern
- basgitara, spev
Wacław "Vogg" Kiełtyka
- sólové gitary
Navene Koperweis
- bicie na albume
Matt Alston
- bicie
1. Slaughter The Martyr
2. Choke On The Ashes Of Your Hate
3. Become The Firestorm
4. Overdose
5. My Hands Are Empty
6. Unhallowed
7. Assimilate
8. Kill Thy Enemies
9. No Gods, No Masters
10. Bloodshot
11. Rotten
12. Terminus
13. Arrows In Words From The Sky
Of Kingdom And Crown (2022)
Catharsis (2018)
Bloodstone & Diamonds (2014)
Unto The Locust (2011)
The Blackening (2007)
Elegies DVD (2005)
Through The Ashes Of Empires (2003)
Supercharger (2001)
The Burning Red (1999)
The More Things Change (1997)
Burn My Eyes (1994)
Datum vydání: Pátek, 26. srpna 2022
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 59:22
-bez slovního hodnocení-
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.